Mity na temat dolegliwości bólowych w czasie ciąży.

Osteopatia w ciąży

Mit 1. Wszystkie ciężarne cierpią na bóle kręgosłupa.

Powszechnie uważa się, że bóle kręgosłupa w czasie ciąży są normą. Jednak w rzeczywistości nie wszystkie kobiety odczuwają dolegliwości z powodu kręgosłupa. Jedynie około 30% kobiet w ciąży doświadcza bóli kręgosłupa po raz pierwszy. Większość kobiet już przed ciążą miała problemy z kręgosłupem, a w czasie ciąży dolegliwości te tylko się nasiliły. Dlatego już planując ciążę warto skonsultować się z odpowiednim rehabilitantem. Właściwe przygotowanie pomoże uniknąć
potencjalnych dolegliwości bólowych.

Mit 2. Bóle kręgosłupa samoczynnie ustępują po porodzie.

Lekarze często uspokajają swoje pacjentki mówiąc, że po porodzie dolegliwości bólowe ustąpią. Z badań wynika jednak, że tylko połowa pacjentek odczuwa poprawę po porodzie. Lekarze zapominają, że świeżo upieczona mama wykonuje pracę górnika. Dziesiątki razy dziennie dźwiga swoje dziecko. Musi je karmić, myć, przewijać, a do tego (najczęściej) sprzątać dom, gotować, prać, prasować i wykonywać tysiące innych czynności. To wszystko przy chronicznym braku snu, który zwiększa poziom kortyzolu – hormonu stresu oraz zaburza wydzielanie hormonu wzrostu odpowiedzialnego za regenerację tkanek. Dlatego ważne jest, aby nie czekać, aż objawy ustąpią samoistnie tylko jak najszybciej rozpocząć leczenie.

Mit 3. Nie ma możliwości leczenia dolegliwości bólowych w czasie ciąży.

W czasie ciąży nie należy przyjmować leków przeciwbólowych oraz nie wolno wykonywać zabiegów fizykoterapeutycznych takich jak laseroterapia, terapia prądami czy ultradźwiękami. Nie ma również możliwości wykonania masażu klasycznego. Z tego powodu lekarze często twierdzą, że w czasie ciąży nie ma możliwości leczenia dolegliwości bólowych. Lekarze nie wiedzą niestety, że w terapii manualnej istnieją setki sposobów na rozluźnienie napiętych tkanek oraz mobilizację przeciążonych stawów, które można bezpiecznie wykonywać w czasie ciąży. Co ważne, kobiety w ciąży to generalnie młode i zdrowe osoby, które bardzo szybko odczuwają efekty takiej terapii.

Mit 4. Kobiety uprawiające sport mają utrudniony poród.

Istnieje teoria, że kobiety uprawiające sport mają bardziej napięte mięśnie i w związku z tym jest im trudniej urodzić dziecko. Jest to oczywiście nieprawda. Wytrenowane mięśnie są generalnie lepiej ukrwione, lepiej odżywione i bardziej elastyczne. Mój wykładowca na studiach powtarzał, że poród to najcięższy dzień fizycznej pracy w życiu kobiety i naszym obowiązkiem, jako osteopatów jest przygotować je do tej pracy. Nikt nie bierze udziału w maratonie bez odpowiedniego treningu. A jednak mnóstwo kobiet nie przygotowuje swojego organizmu do porodu. Odpowiednie ćwiczenia fizyczne zapewniają nie tylko łatwiejszy poród, ale także szybszą regenerację po porodzie.